De hulpdiensten voegen een nieuwe toevoeging aan het verkeerslandschap: groene zwaailichten. Deze opvallende verlichting wordt ingezet door vrijwillige brandweerlieden om sneller op de kazerne te zijn wanneer ze worden opgeroepen. Het doel? Het creëren van een veilige doorgang op de weg voor voertuigen met deze signalering.
Wat zijn ‘hoffelijkheidslichten’?
Het Verkeersinstituut VIAS duidt de groene zwaailichten aan als ‘hoffelijkheidslichten’. Vrijwillige brandweerlieden zullen deze verlichting in hun eigen auto’s gebruiken, bijvoorbeeld achter de voorruit. Het idee is dat andere weggebruikers ruimte maken voor voertuigen met groene signalering, waardoor hulpdiensten sneller kunnen arriveren op de plaats van bestemming.
Proefperiode en locaties
VIAS zal gedurende een proefperiode van acht maanden onderzoeken of de groene zwaailichten daadwerkelijk bijdragen aan een snellere aankomst van vrijwillige brandweerlieden op de kazerne en of zij zich veiliger voelen op de weg met deze verlichting. De proef zal vier maanden mét en vier maanden zonder de groene signalering worden uitgevoerd.
In Nederland is groene signaalverlichting niet nieuw, maar het gebruik ervan is anders dan in België. Hier wordt groen licht alleen gebruikt bij stilstaande voertuigen om aan te geven dat het voertuig van de hoogste betrokken leidinggevende van de hulpverleningsdienst is.