Het vertrouwen in fastfoodketens wordt vaak als vanzelfsprekend beschouwd, maar recente onthullingen over McDonald’s hebben dat vertrouwen aan het wankelen gebracht.
Klanten gaan ervan uit dat ze waar voor hun geld krijgen, met als gedachte dat de klant koning is en dat dit alles onder toezicht staat van diverse autoriteiten.
Echter heeft een recentelijk onthuld verhaal van een oud-medewerker van McDonald’s de aannames in twijfel getrokken.
Het aannemen van zaken is op zijn kop gezet door een incident in de populaire fastfoodketen McDonald’s in Tiel.
Een anonieme beller genaamd ‘Anne’ deelde tijdens een radioshow op 3FM, die gericht is op bedrijfsgeheimen onthuld door voormalige werknemers, een opmerkelijk verhaal.
Anne vertelde over een voorval bij de McDonald’s waar zij werkte, waar in september een besluit werd genomen om de traditionele McKroket te vervangen door een vegetarische variant.
De vervanging van vlees door een plantaardige optie zorgde voor veel ophef onder de klanten, die ontevreden waren over deze verandering.
Anne onthulde dat de overgebleven vlees McKroketten stiekem werden vermengd met de vegetarische varianten. Ze voegde eraan toe: “De manager heeft het gezien en die keurde het goed.”
Er kwamen veel reacties op de onthulling van zowel de radio-dj’s als op sociale media, waar luisteraars hun zorgen uitten over de risico’s voor mensen met allergieën en de angst van vegetariërs om onbewust vlees te consumeren.
Na deze bewering werd McDonald’s hoofdkantoor er snel van op de hoogte gebracht.
Een woordvoerder van de keten reageerde met verbazing en scepticisme: “We kunnen ons dit totaal niet voorstellen”, zo werd opgemerkt.
Het werd benadrukt dat de beweringen over de overgebleven vleeskroketten niet bevestigd konden worden aan de hand van inkoop- en verkoopcijfers.
Of Anne’s beweringen waar zijn, kan niet met zekerheid gezegd worden.
Desalniettemin heeft het incident zeker veel aandacht getrokken en discussie opgewekt over de praktijken binnen fastfoodketens.